Türkiye'nin memur portalı

Oturum aç Oturum aç Üye ol Üye ol Parolamı unuttum Parolamı unuttum

önsöz

paylaş araştır

 

  1. bir eserin niçin ve ne amaçla yazıldığını belirtmek için kitabın başına eklenen yazıdır.

     
  2. kitabı okurken eserin neden yazıldığı nasıl yazıldıgı gibi bilgilerin olduğu ama genelde okunduğunu görmediğim bölüm

     
  3. Önsöz asla okumam, çünkü enşişirme yorumlar önsöze alınır ve kitaba karşı önyargı oluşturur

     
  4. kitapların baş kısmına eklenen, ilk önce okunması gerekirken genellikle okunmayan, kitapları bitirdikten sonra bazen açıp okuduğum, kimi zaman gereksiz bilgiler varken bazen kitap hakkındaki önemli bilgilerin de yer aldığı giriş bölümü.

     
  5. hemen hemen tüm kitaplarda bulunan ve kanımca yayınevlerinin genellikle sayfa sayısını şişirmek adına kitabın başına ekledikleri ekstra sayfalardır.

    kitabın içeriğinde nelerle karşılaşacağımız konusunda bazen kitabın kendi yazarının bazen de kitabın yazarının değer verdiği başka bir yazarın ele aldığı bir manada kitabı tanıtan giriş cümleleridir.

     
  6. çoğunlukla okumadığım kitap bölümüdür.

    önsöz kitap hakkında bilgi verse de nedendir bilmem ben kitabın kendisini okumakla başlarım.ön bilgi almaktansa okuyarak kitabı Yaşamak ve içine girmek daha heyecanlı ve tatmin edici olur çünkü.

     
  7. kitabın ilk sayfalarında yer alan, bazen yazarın, yayınevinin ya da kitabı okuyanlar, çevirmenler tarafından kitap hakkında, yazar hakkında bilgiler verilen kısım.

    bazı kişiler önsöz kısmını beğenmese, gereksiz gibi görse de, her zaman okuduğum ve çok nadir atladığım kısımdır. ilk etapta kitap hakkında bilgi öğreneceğini düşünen kişiler, kitabı okuduktan sonra. önsözü, son söz niyetine okuyabilirler.

     
  8. Eserin niçin ve ne amaçla yazıldığını belirtmek için kitabın başına eklenen yazı. Bu bölümde yazar ya

    kitabın özetini verir veya hangi nedenle yazdığını açıklar. Eskiden, "sebeb-i telif-i kitab" (Kitabın

    yazılışının sebebi) sözü kullanılırdı. Tanzimat'tan sonra edebiyatçılar, mukaddeme başlığı altında yazdıkları önsözlerde edebiyat anlayışlarını belirleyici açıklamalar yaptı. Namık Kemal'in Celaleddin Harzemşah, Recaizade Mahmud Ekrem'in Zemzeme, Abdülhak Hamid Tarhan'ın Makber mukaddemeleri bunlardandır.

     
  9. okumadan geçmediğim ve en sevdiğim bölüm diyebileceğim, kitabın ilk tanıtımı olarak nitelendirdiğim, ilk sayfalarda yer alan yazı.

     
  10. Klişeleşmişliğimize bir örnek ve sonsöz olması gereken kısım.

    Oğur atay der ki;

    "Ey okur, önsözleri sevmem."

    Hemen hemen her kitapta "önsöz" bulunur, bulunmayasıca diye içimden geçiririm açıkcası.

    (tebessüm)

    Aynı minvalde arka kapaklara düşülen notlar. Lütfen bırakın kitabı, yazarı övmeyi. Bırakalım. Okur kendisi karar versin... Önsöz'lerle, kapak yazıları ile etkili kılabileceğinizi sanıyor iseniz içeriği, beyhude bir çaba içinde olduğunuzu bir okur olarak belirtmek isterim.

    "muhteşem yazar"

    "muhteşem kurgu"

    "muhteşem örgü"

    miş mış muş... der geçer ben ve benim gibi düşünen okur.

    Hikâye kısmını ve her sunulanı benimsetme kaygınızı bir kenara bırakınız sayın notseverler.

    Yine sevgili atay der ki;

    "bırakın bu beylik içi boş lafları, bırakın okur kendisi karar versin bunlara, okurla eserin arasına girmeyin."

    Girmeyin lütfen! (bir okur serzenişi)

    (tebessüm)

     
    (Bkz: Oğuz Atay)(Bkz: mış gibi yapmak)
Entry yazmanız için üye olmanız gerekmektedir. Üye olmak için tıklayın, üye iseniz lütfen oturum açın.