Türkiye'nin memur portalı |
Oturum aç Üye ol Parolamı unuttum |
Şato...
Kafka'yı anlamak için ya da şato'yu ya da dönüşüm, dava kitaplarını anlamak için birbirine bir geçiş anı barındıran bu üç eseri irdeleyebiliriz. Fakat ve fakat burada dönüşüm artı dava'dan farklı bir Kafka görüyoruz. Topluma karışmış, daha güçlü daha umutlu bir kafka. Yalnız topluma, şatoya, geleneklere entegre olmayıp kabul etmeme noktasında ayrılıyor tabi diğer insanlardan. İtiraf etmek gerekirse çok kasvetli çok sıkıcı olmasına rağmen elimden bırakamadığım bir eser. Dolayısıyla kurgu, diyalog ve bir türlü ulaşılmayan ya da ne olduğu bilinemeyen şato sizden olağanüstü bir sabır bekliyor.
Farklı bir yerden kadastrocu olarak atanan K'nın köye gelmesi ile başlayacak ve siz şatonun yerine ne koyarsanız koyun eleştiri ve Ortadoks olmadan müthiş bir eleştiri bulacaksınız. Sürekli bir ikililik hali barındırıyor eser içinde.
Şato (Tanrı); Dogmatik olmayan K, biat eden toplum, yarı sorgulayış içinde olanlar, alışanlar... Tepede duran şato. Hiçbir zaman ulaşılamayacağına inanılan klamm. Bu nedenle varlığı kanıtlanmamış kimsenin de kanıtlamaya gerek duymamış kişilerin de yarattığı kaotik olduğunu da düşünmediği düzen içindeki aşılmayan varlığı.
Şato (yönetim); çağın yönetim şeklinden hatta gelmiş geçmiş tüm erkleri ana hatlarıyla ve tüm detaylarda bulacağımız formülü. Arada olan derin bir sınır ki hükümranlık adına.
Şato (gelenek); insanlara hükmeden dışsal nedenler. Herhangi birilerinin şeyler yolu ile otorite sağlama araçları.
Şato (insanın kendisi/ben); yok edilebilir. Şato belki de insanın ta kendisi. Varmak için bir tırmanış, yokuş, varma isteği fakat varmak için gerekli zaman, olgunlaşma hali, çizilen bir harita ya da başkaları çizdiğinden ötürü bir alışmamışlık hali. Eziklik, güç, saçmalık, böceğe dönüşüm dahi olan benlik.
Her şeyden öte şato gerek kendimizin gerek başkasının gerek toplumun yarattığı soyut ve gücü etkili bir imge. Yalnızlaştırılmış, ötekileştirilmiş, yabancılaşmışlar için bir anahtar. Hiçbir zaman ulaşılmayacak bir metafor.
Hayat bunun üzerine mi kurulu sorusu doğuyor. Hangi olay ve olgu olursa hatta daha ilerisi tamamen Kafka'nın bu yazıya aktardığı özet ile mi gelişim gösteriyor?
Olağanüstü ve muhteşem bir eser... modern mi postmodern mi karar veremedim doğrusu.
cemil Meriç'in kırk ambar kitabında; Nietzsche'nin Zerdüşt'ü ile birlikte fantastik hikaye olduğunu dile getirdiği kafka eseri. bir çeşit hayali serüven hikayesi. romanda anlatılan macera araç konumunda, asıl amaç yazarın felsefesini ortaya koyması...
İletişim | Künye | Reklam | Sitene ekle © 2024 MN Yazılım |